Home » Nunchaku » Verseny szabályzat – Összefoglaló

 Biztonsági útmutató


 Fontos biztonsági útmutatás a nunchakuhoz:

  1.     Ellenőrizd hogy a nunchakud minősége megfelelő, a zsinórozás és a szivacs szakadás mentes és ép, a belső PVC cső nem törött. Ha a nunchaku nem ép akkor a gyakorlás sérülést eredményezhet.
  2.      A nunchaku speciálisan tervezett fiataloknak és felnőtteknek a harcművészet biztonságos gyakorlásáért. Ez egy puha és biztonságos EVA anyagból készült ami könnyű és egyszerű kezelni edzés közben.
  3.      Konzultálj egy egészségügyi szakemberrel mielőtt elkezded a nunchakuval történő gyakorlást vagy bármely egyéb programot.!d
  4.       Mindig viselj megfelelő felszerelést a nunchaku használata közben!
  5.       Ha bármilyen fájdalmat, kényelmetlenséget, nyomást vagy szédülést érzel míg használod a nunchakut, azonnal hagyd abba!
  6.       Tartsd távol a gyerekeket, háziállatokat a nunchaku használata közben és  ügyelj a saját és körülötted lévők testi épségére!
  7.       Ne használd a nunchaku-t ha sérült a felülete!
  8.       A nunchaku nem játék! Ne használd emberek, állatok vagy bármi más ellen!
  9.       Bemelegítés és nyújtó gyakorlatok ajánlottak a nunchaku használata előtt.

 

A gyár, beszállító vagy áruló cég nem felelős semmilyen emberi sérülésért, halálért, termék sérülésért vagy fontos veszteségért, ami a nunchaku helytelen használata vagy azzal való visszaélés okoz a használóban, családjában vagy barátaiban.

 

KUMITE


A kumite vagy a harc közben két versenyző harcol egymás ellen a nunchaku-jukkal. A kumite célja az ellenfél megütése a technikák használatával.

A feltűnően erős csapásokat az ellenfél testére, nem díjazzák, sőt büntetik. Az a versenyző nyer, aki több pontot szerez. A kumite művészetnek a célja pontos csapásokkal eltalálni az ellenfelet, de nem annak a megsebesítése!

Verseny szervezése

Minden torna a papírok ellenőrzésével kezdődik. Az eljárás folyamán minden versenyzőnek ellenőrzik az érvényes tagságiját, és azt, hogy milyen fokozata van illetve az érvényes orvosi bejegyzést.

Utána lemérik a versenyzők magasságát és ez alapján osztják be őket osztályokba.

  • 1.35 métertől
  • 1.45 métertől
  • 1.55 métertől
  • 1.65 métertől
  • 1.75 métertől
  • 1.85 métertől
  • + 1.85 méter

Legtöbb esetben az osztályokat szétosztják még lányokra és fiúkra. Néha külön osztják a kezdőket (B osztály) és a haladókat (A osztály). A torna szervezet növelheti, vagy csökkentheti az osztályok számát a résztvevők számától függően.

Minden versenyzőnek a következőknek kell birtokában lennie, hogy beengedjék a versenyre:

Minden versenyzőnek a következőknek kell birtokában lennie hogy beengedjék a versenyre:

  1. Egyenruha
  2. Öv (Csak a HNA által kiadott fokozat viselhető más küzdősportban szerzett fokozat nem!!)
  3. Sisak (fejvédő)
  4. Fiúknak herevédő kötelező! Lányoknak mellvédő ajánlott!
  5. Nunchaku, az osztályokban 1.65 méterig a junior-nunchaku-t használják, melynek hossza 25 cm. Az 1.65 méteres osztály fölött lévő osztályokban a senior-nunchaku-t használják, melynek hossza 30 cm.

 

Szabályok


 Mielőtt a meccs elkezdődik a versenyzőknek és a bíróknak el kell foglalniuk a pozíciójukat a küzdőtéren. A piros oldal azé a versenyzőé, akinek először mondják a nevét. A kék oldal azé, akinek másodjára. Ettől a perctől fogva a versenyzőknek egyszerű nevük van: piros és kék. A versenyzők szembe állnak egymással nyitott nunchaku-val a mellkasuk előtt. A bíró jelzésére meghajolnak egymás előtt.

A bíró leadja a Hajime/Fight vezényszót (japánul a kezdés). A meccs közben a versenyzőknek meg kell próbálniuk annyi találatot szerezni amennyit csak tudnak. A találatokat pontozhatják a Waza-ari-val (1 pont) vagy az Ippon-nal (2 pont). A verseny közben a versenyzők állandóan technikákat mutatnak be. Ez azért van, mert az utolsó technika és a támadás között maximum 1 másodperc lehet. A versenyzőknek 5 különböző technika váltogatása is kötelező. Ez a váltogatás variációként van meghatározva.

Amikor a bíró észrevesz egy találatot vagy szabálytalanságot azonnal leállítja a meccset a Yame/Stop vezényszóval (japánul állj!). A versenyzőknek be kell fejezniük a meccset, és vissza kell térniük a pozíciójukba. A szünet közben a bíró pontozhatja, vagy büntetheti a versenyzőket. A döntésben a bíró támaszkodhat a segédbírók segítségére. A segédbírók folyamatosan vizsgálják hogy a találatok, érvényesek-e vagy hogy elég variációt használt-e a versenyző a technikában. A pontok vagy büntetések megállapítása után a verseny újra kezdődhet a Hajime/Fight kimondása után.

A meccs addig tart, amíg a versenyzők közül valamelyik el nem ér 10 pont különbséget, vagy a 2 perces küzdőidő le nem telik. Egy meccs normálisan 2 percig tart hacsak nem rendelik másképp a szervezők. A bíró az idő leteltével leállítja a mérkőzést a Yame-Soremade vezényszóval (japánul meccs vége).

A versenyzőknek be kell fejezniük a meccset és visszatérniük a pozíciójukba. A bíró bemutatja a nyertest, azzal hogy felemeli a kezét a győztes oldalán. A nyertes az, aki előbb érte el a 10 pont különbséget, vagy aki a meccs ideje alatt több pontot szerzett.

Ha mindkét versenyző egyenlő pontszámmal rendelkezik a küzdelem végén, 1 perces hosszabbítás következik. Ha továbbra is egyenlő pontjaik maradnak, akkor következik az úgynevezett „hirtelen halál”, ekkor az első érvényes találatig folytatódik a küzdelem.

 

Pontok


 A versenyzők különböző módokon szerezhetnek pontokat:

 

Támadás:

A támadás egy tiszta csapás az ellenfél testén a térd és fej közötti részen, kivéve a nyak, hátul a keresztcsont, térdtől lefele a láb illetve az ágyék. A támadásnak tisztán láthatónak kell lennie a bírónak, és nem okozhat sérülést az ellenfélben.

A támadás akkor érvényes, ha 2 átvételt(hand-over) követ. Ez a technika ahol a fogó kéz által lendített nunchaku szabad vége a másik kézbe kerül.

A fogás kivétel. Ez a mozdulat csak két technika összekapcsolásánál használható (A fogás az amikor a nunchaku fogott vége kerül a másik kézbe).

 Az utolsó átvétel és a támadás között maximum 1 másodperc lehet. A Yame/Stop utáni támadás érvénytelen, sőt büntetendő. A támadás akkor is érvénytelen, amikor mindkét versenyző kívül van a küzdőtéren. Azonban, amikor az egyik versenyző belülről támadja a kívül esőt, az a támadás érvényes.

Kilépésnek számít az, ha a versenyző mindkét lábbal elhagyja a küzdőteret!

Kettős találat:

Ha a versenyzők egyszerre találják el egymást, akkor kettőstalálat történik, ekkor a bíró azonnal megállítja a meccset és kihirdeti a kettőstalálatot. Kettőstalálat esetén   egyik versenyző sem kap pontot.

Tsuki:

A Tsuki célzott döfés az ellenfélre a nunchaku-val. A Tsuki bemutatásánál a kezeknek a váll alatt kell lenniük és csak a nunchaku egyik része ütheti meg az ellenfelet. Ez csak a mellkasra célozható és nem okozhat sérülést az ellenfélben. Egy sikeres Tsuki-t egy Waza-ari-val (1 ponttal) jutalmaznak.

Hárítás (Védés), Védés-visszatámadás (block-counter):

Az elkerülés (kitérés) helyett a támadást hárítani is lehet a nunchaku-val.
A támadást nem lehet végtagokkal (kéz, láb) hárítani, csak a nunchahuval hárítható!! Védekezésnél (hárításnál) a nunchaku mindkét végét fogni kell!!! A nunchaku egyik végét fogva, hadonászva, kalimpálva védekezni TILOS!!!

Amikor a versenyző teljesen hárította a támadást az azonnali visszatámadás megengedett. Ezt hívják block-counter-nek (védés-visszatámadásnak). Ebben az esetben a 2 átvétel nem kötelező. A block-counter-t egy Ippon-nal (2 ponttal) jutalmazzák.

Ellenfél lefegyverzése:

A meccs közben a versenyzők nunchaku-ja összecsavarodhat. Ez gyakran megesik egy támadás hárításánál. Amikor a nunchakuk összeakadnak a versenyzőknek megengedett a nunchaku-juk visszahúzása. Az első versenyző, aki elengedi a nunchaku-ját az lefegyverzetté válik. A lefegyverzést rögtön a csavarodás (összeakadás) után lehet végrehajtani, de csak is kontrolálva (Rángatni tilos!!).

Amikor az egyik versenyző lefegyverzi a másikat, azt egy Ippon-nal (2 ponttal) jutalmazzák.

A meccset megállítják, amikor a direkt lefegyverzés nem történik meg. A nunchakuk-nak kibontva kell lenniük és a meccs folytatódik pontok kiosztása nélkül. 

Ellenfél eldobja/elejti a nunchakut:

Amikor valamelyik versenyző eldobja/elejti a nunchaku-ját a bíró azonnal leállítja a meccset, majd egy Ippon-t (2 pontot) jelöl ki az ellenfélnek. Az Ippon csak akkor kiérdemelt illetve adható, ha az eldobott/elejtett nunchaku mindkét része éri a földet. Amennyiben a nunchaku nem érinti a földet mind a két részével az ellenfél még szabadon pontot szerezhet. Amikor a versenyző üt mielőtt elejti a nunchaku-ját csak az ellenfélnek jár Ippon (2 pont). Ha az egyik versenyző támad és érvényes találatot ér el, viszont az ellenfél eközben elejti a nunchakuját akkor minden esetben Ippon (2 pont) van megítélve a sikeres támadást végrehajtó versenyzőnek.

 

Büntetések


 Tiltott akciók:

A következő akciók és szituációk tiltottak:

  1. Támadások célzása a nyakra, karokra, keresztcsontra (derékra), ágyékra és térdre illetve az az alatti részre.
  2. Támadás a nunchaku mindkét részét egy kézben tartva.
  3. Tsuki a nunchaku mindkét részét előre célozva vagy Tsuki végrehajtása fejre.
  4. 2 átvétel elmulasztása támadás előtt.
  5. Több mint 3 alkalommal a technika elmulasztása több mint 5 másodpercig.
  6. Hárítani az ellenfél támadását kézzel, karral vagy lábbal.
  7. A küzdőterület elhagyása több alkalommal, időhúzás szándékosan vagy véletlenül.
  8. Eltúlzott akciók, mint lökés, fogás vagy ütés.
  9. Ha nincs tisztelettel ellenfele vagy saját biztonságára sem.
  10. Durva fellépés a versenyzőtől, csapattól vagy edzőtől. Például: folyamatos beszéd, panaszkodás, átkozás, káromkodás, egyéb nem oda illő magatartás és szabálytalanság.

 

Ezeket az akciókat különböző módokon büntetik. A büntetések hierarchikusan építkeznek fel. A formális figyelmeztetés a leggyengébb, a Hansoku-make (Kizárás) a legerősebb.

Formális figyelmeztetés:

A formális büntetést (Chui) egy piros ponttal jelzik, illetve jelölhetik a pontjelző táblán is, ez döntetlen mérkőzés esetén döntő szempont lehet.

Intés figyelmeztetés fajtái:

– Chui (Figyelmeztetés):

A Chui-nak akkor van jelentősége, ha a meccs döntetlen. A Chui, ebben az esetben döntő lehet a győzelemhez és úgy számolják mint egy fél pont az ellenfélnek.

Keikoku (Megintés):

Az első két Keikoku-t (megintést) egy-egy pontlevonással sújtják. Amikor a harmadik Keikoku-t adják, az azonnali a LELÉPTETÉST von maga után.

– Hansokumake (Kizárás):

Amelyik versenyzőnek a Hansokumake-et adják, azt diszkvalifikálják (kizárják a versenyből).

  • Abban az esetben, ha versenyző direktbe indít szabálytalanságot, hogy az ellenfelének ezzel sérülést okozzon.
  • Az edzői illetve csapat  magatartás többszöri szóbeli figyelmeztetés után sem felel meg a normának azonnali kizárással büntethető.
    • A büntetést a főbíró egyedül nem döntheti el, csak a 2 segédbíró és a verseny főbírájával folytatott megbeszélés és döntés után hirdetheti ki.

 

Büntetések:

  1. Kilépés figyelmeztetés (pást elhagyása önállóan nem lökés vagy folyamatos küzdelemben)
  • 1. Chui (szóbeli figyelmeztetés)
  • 2. Keikoku (1 pont levonás)
  • 3. Keikoku (1 pont levonás)
  • 4. Keikoku (Leléptetés)
  1. Egyéb figyelmeztetések (térdelés, könyöklés, fejelés, mélyütés, mélyrúgás, beszéd, helytelen magatartás, edzői vagy csapat magatartás, egyéb nem oda illő magatartás és szabálytalanság)
  • 1. Chui (szóbeli figyelmeztetés)
  • 2. Keikoku (1 pont levonás)
  • 3. Keikoku (1 pont levonás)
  • 4. Keikoku (Leléptetés)
  1. Hansokumake (Kizárás) figyelmeztetés nélkül kiosztható büntetés.

 

 

 

 Próbáld ki magad!

 Érdekel a nunchaku vagy a Kick-box? 

 Kérdezz bátran: / info@onvedelmiiskola.hu /

 Gyere közénk és próbáld ki!

 Foglalkozások: kedd, péntek 17:30-19:00.

 Nem kell más, mint egy kényelmes hosszú nadrág (sötét színű) és egy fehér póló.

 Nunchakut kölcsönzünk az első pár foglalkozáson.  😉